Endetarmspesialisten

Endetarm og bekkenbunnsplager

Ved Vestland Klinikken tilbyr Dr. Magnus Berle utredning og behandling for de vanligste bekkenbunnslidelser som hemoroider, analprolaps, marisker, analfissur, anale fistler, kroniske bekkenbunnssmerter, tømmings og -inkontinenslidelser. Magnus Berle tilbyr også utredning og behandling av generellkirurgiske problemstillinger som navlebrokk, epigastriebrokk, fettkuler (lipom), talgcyster (aterom) og hudforandringer som føflekker og hudutvekster samt pilonidal sinus  / «tvilling».

ANAL KLØE OG SMERTER

ANALFISSUR

TØMMINGS- OG INKONTINENSLIDELSER

HEMORIOIDESYKDOM

ANAL FISTEL

Ofte stilte spørsmål om hemorroider - FAQ

Hva er de vanligste symptomene på hemoroider, og når bør jeg oppsøke lege?

Svar: Vanlige symptomer inkluderer smerte, kløe, blødning og utbuling i endetarmsåpningen. Hvis symptomene vedvarer eller blir verre over tid, bør du oppsøke lege for å få en fullstendig undersøkelse og rask behandling.

Hva er årsakene til hemoroider, og kan de forebygges?

Svar: Årsakene kan være manglende fysisk aktivitet, lavt inntak av væske og/eller fiber med tilhørende forstoppelse, graviditet, eller kronisk diaré. Forebyggende tiltak inkluderer en balansert diett med fiber og væskeinntak, regelmessig mosjon, tømming uten bruk av bukpresse og unngå langvarig sittende på toalettet.

Hva er de vanligste symptomene som oppfattes som hemoroider?

Svar: Noen pasienter som henvises for hemoroider har andre tilstander. Disse kan være analfissur, anale fistler, inflammatorisk tarmsykdom, anale polypper, anal/rektalprolaps eller endetarmskreft. Legen avklarer og sannsynliggjør hvilken diagnose som er aktuell for deg med sykehistorie og avklarer dette med undersøkelse. Endring av avføringsvane/konsistens på avføring, tyngdefornemmelse eller følelse av oppfylling, samt blødninger eller slim fra endetarm utenom avføring bør raskt undersøkes for å utelukke endetarmskreft.

Hvilke typer behandling er tilgjengelige for hemoroider, og når bør de brukes?

Svar: Behandlingen omhandler først og fremst behandling av årsaken, som ofte er trykk fra forstoppelse. Behandling kan variere fra reseptfrie kremer og salver til reseptbelagte medisiner eller kirurgi. Hvilken behandling som passer best avhenger av alvorlighetsgraden av tilstanden og hvilket problem som dominerer. Et kortvarig hemoroideproblem lar seg ofte løse med reseptfri lokalbehandling av hemoroider, mens et problem som domineres av endetarmskløe eller siving/lekkasje krever annen behandling. En spesialist vil kunne gi deg mer informasjon om dette.

Hvordan kan jeg forberede meg på en legeundersøkelse for hemoroider?

Svar: Det kan være lurt å notere ned alle symptomene dine og eventuelle medisiner du tar på forhånd. For en undersøkelse av endetarmen må man bruke et klyster noen timer før undersøkelsen. Dersom man er mye plaget med hard mage er det også hensiktsmessig å bruke et lite klyster (120 ml) kvelden før undersøkelsen.

Hva kan jeg forvente etter behandling av hemoroider, og når bør jeg følge opp med legen min?

Svar: Behandlingen er hos de fleste konservativ, livsstilsråd og eventuelt fibertilskudd. Dersom man velger strikkligatur av hemoroider gjør dette oftest litt vondt i 1-2 dager. For kirurgisk behandling vil behandling av ytre hemoroider gjøre vondt i 5-8 dager med totalt 14 dager sykemelding på grunn av hygieneutfordring og ubehag. For en åpen operasjon for indre hemoroider kan man forvente smerter i opp mot 14 dager, med behov for sykemelding i opp mot 4 uker. De viktigste tiltakene etter kirurgisk behandling er nok smertestillende, nok avføringsmidler og anal hygiene med dusj. Det er viktig å følge legens råd for å unngå tilbakefall av hemoroider.

Ofte stilte spørsmål om analfissur - FAQ

Hva er anal fissur, og hva er de vanligste symptomene på tilstanden?

Svar: Anal fissur er en sprekk eller rift i slimhinnen i anus. Vanlige symptomer inkluderer smerte under avføring. Dette kjennes ut som kniver eller nåler og varer ofte 1-3 timer etter avføring. Blødning og kløe i området rundt anus samt følelse av tranghet og startvansker med tømming er også vanlige symptomer.

Hvordan kan jeg vite om jeg har anal fissur, og når bør jeg oppsøke lege?

Svar: Hvis du opplever symptomer på anal fissur, bør du oppsøke lege for en fullstendig undersøkelse og rask behandling. Legen vil kunne diagnostisere tilstanden ved hjelp av en fysisk undersøkelse og eventuelt andre tester.

Hva er årsakene til anal fissur, og hvordan kan jeg forebygge tilstanden?

Svar: Årsaken er oftest hard avføring i forbindelse med en episode med forstoppelse, men vedvarende hard avføring, anale samleier eller kronisk irritasjonstilstander kan også forårsake anal fissur. Forebyggende tiltak inkluderer å drikke nok vann, ha en balansert diett med rikelig fiber og unngå forstoppelse ved å ha regelmessig avføring.

Hvordan behandles anal fissur, og hva kan jeg forvente etter behandling?

Svar: Behandlingen handler først og fremst om å regulere avføring til mykere enn normalt en periode for å tillate riften å gro, samt lokalbehandling med et preparat som utvider blodkarene for å løse opp spasmen i muskulaturen. En del har også nytte av lokalanestesi i forbindelse med avføring. Dersom man har en langvarig fissur som ikke gror på førstevalgsbehandling er neurotoxin injeksjon i lukkemuskulaturen et behandlingsalternativ for å komme i mål uten kirurgi.

Hvor kan jeg finne en spesialist for behandling av anal fissur?

Svar: Dr. Magnus Berle har spesial kompetanse innen behandling av anal fissur og andre sykdommer i endetarmen. Ta kontakt med oss for å bestille en time til en samtale med legen og en grundig undersøkelse av endetarmen.

Ofte stilte spørsmål om anal fistel - FAQ

Hva er anal fistel, og hva er de vanligste symptomene på tilstanden?

Svar: En anal fistel er en tilstand der man har en forbindelsesgang mellom endetarm og huden rundt endetarm. Dette viser seg oftest som en liten åpning på størrelse med et knappenålshode med siving av blank eller pussaktig væske med lukt av avføring. En del har også gjentatte abscesser på samme sted.

Hvordan kan jeg vite at jeg har anal fissur?

Svar: Dersom du har gjentatte infeksjoner i endetarmen på samme sted eller har en vedvarende siving fra en åpning i endetarmen bør du undersøkes for en anal fistel. Dersom du har gjennomgått en abscess rundt endetarmen bør du undersøkes for anal fistel.

Hvordan finner man en anal fistel og hvordan foregår undersøkelsen?

Svar: Undersøkelsen baserer seg på sykehistorie og en undersøkelse av endetarmen med anoskopi. Dersom man mistenker en anal fistel er det vanlig å gjennomføre en MR-undersøkelse av endetarmsområde for å kartlegge utbredelsen av fistler.

Er anal fistel farlig?

Svar: Tilstanden er hos de fleste besværlig. Imidlertid er en anal fistel en risiko for gjentatte abscesser som i noen tilfeller kan bli en akutt alvorlig infeksjon. Det er bred enighet i fagmiljøet at aktive fistler som omfatter lukkemuskulatur bør behandles.

Kirurgisk behandling av hemoroider og anal fissur

Kirurgisk behandling av hemoroider og anal fissur kan være nødvendig for å lindre symptomer og forbedre livskvaliteten til pasienter som lider av disse tilstandene. Her er noen forventninger, resultater, rehabilitering og postoperativ periode som man kan forvente etter en slik operasjon:

Forventninger: Pasienter som gjennomgår operasjon for hemoroider eller anal fissur kan forvente å ha mindre smerte og blødning etter inngrepet, og en raskere bedring av symptomene enn ved andre behandlingsformer. Kirurgi for hemoroider kan også redusere risikoen for tilbakefall av tilstanden.

Resultater: Resultatene av kirurgi for hemoroider og anal fissur kan variere avhengig av alvorlighetsgraden av tilstanden og type kirurgi som er utført. Pasienter kan forvente å ha mindre smerte og blødning etter inngrepet, samt en raskere bedring av symptomene. Kirurgi kan også redusere risikoen for tilbakefall av tilstanden.

Rehabilitering: Etter operasjonen vil pasienten trenge en kort rehabiliteringsperiode. Pasienten kan forvente å ha litt smerter og ubehag de første dagene etter inngrepet, men dette vil gradvis avta. Pasienten kan bli anbefalt å endre kostholdet for å unngå forstoppelse og hard avføring som kan forverre symptomene.

Postoperativ periode: Etter operasjonen vil pasienten bli overvåket nøye for å sikre at tilstanden er bedret. Pasienten kan forvente å bli gitt smertestillende og eventuelt andre medisiner som kan hjelpe med å lindre smerter og forbedre fordøyelsen. Pasienten kan også bli anbefalt å unngå tung løfting og annen anstrengende aktivitet i en periode etter operasjonen.

Det er viktig å følge legens råd for å sikre en rask og vellykket bedring etter operasjonen for hemoroider og anal fissur. Pasienter bør rapportere eventuelle symptomer eller komplikasjoner til legen umiddelbart for å få nødvendig oppfølging og behandling.

Spesialister

Magnus Berle-24_edited_edited.jpg

spesialist i generell kirurgi og gastrokirurgi