ustabil skulder

Skulderinstabilitet

USTABIL SKULDER

Skulderinstabilitet oppstår når leddkapselen i skulderleddet, leddbåndene eller labrum har blitt strukket, revnet eller løsnet, slik at kulen i skulderleddet (humerushodet) kan bevege seg enten helt eller delvis ut av skuldersokkelen.

topless man in black shirt_edited.jpg
Skuldersmerter.png

• Smerter i skulderen

• Redusert bevegelighet i skulderen

• Skulderen går ofte ut av ledd (spesielt for yngre personer)

• Fall med utstrakt arm

• Hypermobile ledd

BEHANDLING AV USTABIL SKULDER

Fysioterapi er aktuelt for å styrke rotatorcuff-senen of skulderbladmuskelen for å gjøre skulderen mer stabil. Vår fysioterapeut har spesialkompetanse innen behandling av

skulderinstabilitet.

Han vil skreddersy et individuelt tilpasset program med øvelser vi anbefaler deg å utføre hver dag.

SKULDER FYSIOTERAPI.png

Fysioterapi

Skulder kikkhull.png

Kirurgi er aktuelt dersom skulderen fortsatt er ustabil etter fysioterapi behandling. Målet med operasjon er å stabilisere skulderen. Vi tilbyr to ulike operasjonsteknikker:

1. Artroskopisk: De fleste operasjoner utføres artroskopisk gjennom små snitt (kikkhullsteknikk). Denne teknikken passer for mild skulderinstabilitet.

2. Åpen teknikk: Åpen teknikk er nødvendig for de som har alvorlig skulderinstabilitet. Det lages et snitt over skulderen og musklene flyttes for å få tilgang til leddkapselen og leddbåndene. Disse blir deretter reparert, festet på nytt eller strammet avhengig av omfanget på vevskaden.

Begge teknikker utføres med narkose, og utføres av vår skulderkirurg, Dr. Hjortur Brynjolfsson.

kirurgi