slap-skade i skulder

SLAP-SKADE

SLAP-skade oppstår når øvre del av leddleppen (labrum), som ligger rundt leddskålen på skulderbladet, har løsnet. Dette skjer fordi senen til det lange hodet av bicepsmuskelen fester seg i leddleppen og river den løs. Dette skjer oftest over lang tid, men kan også oppstå ved akutte skader.

Bilder til VK nettside (9).png
Skuldersmerter.png

• Smerter i skulderen

• Låsing og klikkelyder

• Følelse av instabilitet og styrketap

• Kraftig trekk i armen

• Fall på utstrakt arm

• Rask eller kraftig bevegelse når den er over skuldernivå

BEHANDLING AV SLAP-SKADE I SKULDER

Vår dyktige fysioterapeut skreddersyr et individuelt tilpasset program med øvelser som hjelper med å gjenopprette styrke og bevegelighet i skulderen din. Øvelsene vil inkludere strekking av skulderkapselen, som er det sterke bindevevet rundt skulderleddet.

SKULDER FYSIOTERAPI.png

Fysioterapi

Skulder kikkhull.png

Artroskopi (kikkhullsteknikk) er den vanligste operasjonsteknikken for behandling av SLAP-skade. Operasjonen foregår ved at senen til det lange hodet av biceps løsnes fra leddleppen.

Leddleppen er oftest festet tilbake på sin plass og senen til det lange hodet av biceps forkortes og festes til overarmen.

Operasjonen utføres i narkose av skulderspesialisten Dr. Hjortur Brynjolfsson.