Sliter du med hofteartrose? Her er de beste behandlingsalternativene for deg!

Trening og fysioterapi

Trening er avgjørende for å redusere risikoen for slitasjegikt og for å bremse utviklingen. Trening hjelper deg ikke kun med å kontrollere vekten din, men det forbedrer også styrken, fleksibiliteten og bevegeligheten rund hofteleddet. Andre treningsalternativer inkluderer:

• Yoga

• Sykling

• Svømming eller trening i vann

• Styrkeøvelser

• En gåtur

Hvis du ikke har trent på en stund, kan det være lurt å be en fysioterapeut om hjelp. Fysioterapeuten vil hjelpe deg med å lage et spesialtilpasset program med gradvis opptrapping for å unngå forverring av smerter. Aktiv-A eller Aktiv med Artrose er en av de mest dokumenterte programmer for behandling av artrose.

Medisiner

Legemidler er en effektiv og enkel måte å lindre smerte og stivhet.

Noen av medisinene du kan prøve er:

• Smertestillende: enkle reseptfrie smertestillende midler som Paracet/Panodil kan hjelpe.

• Betennelsesdempende medisiner som Ibux/Voltaren/Vimovo: Det er ikke anbefalt langvarig bruk av disse medisinene.

• Glukosamin: Det har vist moderat effekt ved mild-moderat artrose.

• (Collagen: Det er fortsatt ikke nok vitenskapelig dokumentasjon på effekten av denne medisinen.)

Injeksjoner

Injeksjoner kan brukes etter eller sammen med trening og fysioterapi.

Den behandlingen har gitt gode resultater og er vitenskapelig dokumentert nå.

Dersom du har mild to moderat artrose, er du en kandidat for denne behandlingen.

Kortisoninjeksjon

Kortisoninjeksjon er et godt alternativ for dempe betennelsen utløst av artrose, og spesielt slimposebetennelse rundt leddet. Den har en kortvarig effekt og det vil bli behov for flere injeksjoner. Les mer om kortison injeksjoner her..

PRP injeksjon

PRP (Blodplate-Rikt Plasma) går ut på å ta ut pasientens eget blod, behandle den på en spesiell måte for å skille komponentene fra hverandre, deretter isolere blodvæsken (plasma) som inneholder

konsentrert mengde blodplater. I blodplatene finner man en rekke vekstfaktorer som har en betennelsesdempende og stimulerende effekt. Behandlingen er godt tolerert, da virkestoffene kommer fra pasientens eget blod.

PRP injeksjon er nå vitenskapelig påvist for behandling av artrose. Les mer om PRP behandling her..

Stamcellebehandling

Den mest moderne behandlingen for artrose, men det er mye forskning rundt denne behandlingen og det er publisert flere lovende artikler. Når PRP blandes med stamceller er det forventet sterkere effekt og teoretisk kan det reversere fremgangen av artrose. Les mer om stamcellebehandling her..

Hyaluronsyre injeksjon

Hyaluronsyre er en enkel injeksjonsbehandling for å lindre smerter ved slitasjegikt. Den er basert på en naturlig, trygg og utprøvd teknologi kalt NASHA (stabilisert hyaluronsyre). Injeksjonen sprøytes inn i leddet som er rammet av slitasjegikt, for å forbedre leddfunksjonen og øke støtdempingen i leddene. Les mer om Hyaluronsyrebehandling her..

Kirurgi

1. Kikkhullskirurgi

I noen tilfeller er det løse bein- og bruskbiter i leddet eller en mekanisk begrensing som fører til utvikling av uttalte plager i hofte. Dersom du fortsatt ikke er en kandidat for protesekirurgi, kan det være aktuelt i noen få tilfeller med kikkhullsoperasjon for å fjerne beinavleiringer på leddranden eller noen løse bein- eller bruskbiter.

Det er et dagkirurgisk inngrep hvor du kan reise hjem den samme dagen og det er forventet en full belastning innen to uker.

1. Protesekirurgi

Ved tegn til uttalt artrose med betydelig stivhet og behov for bruk av smertestillende, er du en

kandidat for protesekirurgi. Protesekirurgi er et godte alternativ for deg som har forsøkt med all andre alternativene, men sliter fortsatt med smerter og stivhet leddet.

99 views0 comments