kortisoninjeksjoner

Dersom du har betennelsestilstand som er lokalisert til et spesifikt sted, kan kortison bidra til å lindre smerter. Kortisonsprøyter blandes vanligvis med et bedøvelsesmiddel og blir satt inn i området som er betent. Dette gir ofte smertelindring i mange uker.

Indikasjoner:

• Revmatisme (leddgikt)

• Slitasjegikt (artrose)

• Slimposebetennelse (bursitt)

• Senekjedebetennelse (tenosynovitt/tenovaginitt)

• Senefestebetennelse - Entesopati

• Slimhinnebetennelse

• Mortons nevrom

• Ankel bløtvevs impingement

Senefestebetennelse / senekjedebetennelse:

Det er ikke tillatt med kortison injeksjon rundt selve senen, da det kan føre til akutt avrivning av senen. Vi har behandlet flere pasienter som  har fått kortison rundt en sene og førte til delvis eller total avrivning deretter.

Ved tegn til det som heter "Entesopti" senefestebetennelse på vanlig språk, kan det være aktuelt med kortison injeksjon. Senskjedebtennelse med slimhinnebetennelse, kan behandles i noen tilfeller med kortison, men i anbefaler vanligvis PRP fremfor kortison for å unngå bivirkninger av kortison som kan føre til senesvekkelse.

Slimposebetennelse (bursitt):

Slimpose er væskefylte "støtputer" som er lokalisert rundt om i kroppen og som beskytter benet mot direkte traume. Betennelse i en slimpose kalles bursitt, og forekommer oftest rundt albuer, hofter og hælen.

Kortison injeksjon er en god løsning for slimposebetennelse og gir ganske raske resultater. Det kan være behov for 2-3 injeksjoner.

Trenger du å forberede deg?

Vi anbefaler at du har med en pårørende dersom du skal ta en kortisonsprøyte. Det er sjeldent at man får en reaksjon av kortison, men det er registrert noen reaksjoner på kortison og/eller bedøvelsesmiddel.

Du skal planlegge en periode på 1-2 uker etter injeksjon hvor du ikke skal belaste område som blir behandlet med kortison.

Du kan kjøre bil og du trenger ikke å gå med krykker.

Hvordan settes sprøyten?

Det er helt avgjørende for resultatet at kortisonsprøyten blir satt på riktig sted. Den skal verken settes i en sene eller i nærheten av en sene. Sprøyten kan settes inn i seneskjeden, senefeste eller slimposen. Den kan også settes inn i et ledd med artrose (slitasjegikt), men ikke i et infisert ledd med bakterier.
Man kan starte med å sette inn et bedøvelsesmiddel og dersom pasienten opplever smertelindring, kan det gi indikasjon på at sprøyten er satt inn på riktig punkt. Kortisonsprøyter må ofte gjentas med 1-2 ukers mellomrom inntil man oppnår ønsket effekt.

Det kan være behov for bruk av ultralyd.

Kontraindikasjoner:

• Systemiske soppinfeksjoner

• Kjent allergi mot kortison

• Nylig vaksinert med levende virus

• Lokal virus- og bakterieinfeksjon

Bivirkninger:

Bivirkninger er sjelden, men kan forekomme ved gjentatte injeksjoner. En forbigående nedgang i funksjon av binyrene kan oppstå den første uken etter injeksjonen. Det samme med menstruasjonsforstyrrelser.

Hyppige bivirkninger kan være lokale reaksjoner som inkluderer hudinfeksjon, misfarging, smerter og hevelse. Overdosering eller for hyppige injeksjoner på samme sted kan forårsake lokal tynn hud med tynt fettunderlag. Dette er en mindre hyppig bivirkning.

Komplikasjoner:

Komplikasjoner knyttet til kortisonsprøyter er meget sjeldne, men de kan være alvorlige. Dersom injeksjonen fører til bakteriell infeksjon, er rask behandling nødvendig for å unngå varig skade av leddet.

Tegn på infeksjon:

• Feber

• Injeksjonsstedet blir rødt, hovent, ømt og/eller varmt

N.B:

Pasienter kan ikke ringe og bestille en kortison injeksjon.

Vi er nødt til å ha egen vurdering og utredning før vi bestemmer om pasienten er en kandidat for en slik behandling.

Selv om du har fått en god effekt av kortison hos andre behandlere, kan vi ikke tilby en behandling på en medisinsk tilstand som ble vurdert av andre. Det er stort ansvar bak hver behandling vi tilbyr.

kortison injeksjon skal ikke gis av andre helsepersonell enn leger. Hos oss er det kun legespesialister som setter inn kortison injeksjon.

Untitled design (1).png