artrose.png

Artrosespesialisten

Image by CURVD®

Hva er artrose?

Artrose, eller slitasjegikt, er en leddsykdom som rammer slimhinner med tiltakende slitasje av brusken.

Hvordan behandle artrose?

Artorse kan behandles på forskjellige måter. Ortoklinikken behandler artrose med injeksjoner, en moderne og godt dokumentert behandling som hjelper med å redusere smerter, øke bevegeligheten, og forsinker eller eliminerer behovet for kirurgi.

Symptomer på artrose:

• Smerter: Starter som smerter ved belastning, deretter hvile- & nattesmerter. Flere episoder med akutte smerter. I hoften kan kjennes som smerter i lysken eller i seteregion. I ankelen kan det starte med smerter foran i ankelledd med økende feilstilling og stivhet. I knærne kan det være smerter på innsiden eller baksiden av kneleddet med smerter ved fullt strekk, eller spesielt når man går nedover bakken.

• Stivhet

• Feilstilling

• Instabilitet

Årsaker til artrose:

Primær: Årsaken er ukjent
Sekundær: Skader, leddgikt, tidligere infeksjon, feilstilling som kan være arvelig eller skyldes skader.

Behandling av artrose:

• Forebyggende tiltak: For å bremse videre utvikling av artrose som vektreduksjon, tilpasning på jobb, endring av aktiviteter, bruk av hjelpemidler som krykker, såler og skinner for å avlaste leddet

• Smertestillende og betennelsesdempende tabletter: Som Ibux, Voltaren, Vimovo (Forbigående effekt med en del bivirkninger ved langtidsforbruk)

• Fysioterapi: Påvist vitenskapelig effekt av fysioterapi, spesielt Aktiv-A (Aktiv med Artrose) programmet.

• Injeksjoner/Sprøyter: Som KortisonHyaluronsyre og PRP behandling

• Kirurgi for artrose:  Noen ganger er det behov for småkirurgi som fjerning av fremmedlegemer, løse bein- og bruskbiter og påleiringer på leddranden. Ved betydelig artrose, kan det være aktuelt med protesekirurgi.

young-woman-wearing-a-brace-during-rehabilitation-2021-08-26-15-45-32-utc_edited.jpg

KORSBÅNDSSKADE

Hallux Rigidus_edited.jpg