Slitasjegikt i kneet - 4 stadier av artrose

Updated: Nov 13, 2022

Stadie 0 – Normal/ingen slitasje

Når du har ingen tegn på slitasjegikt, klassifiseres dette som stadium 0. I dette stadiet har kneet ditt en normal helse, uten kjent svekkelse eller tegn på leddskade.

Behandling

Det er ingen behov for behandling her.

Stadie 1 – Minimal slitasje

Utvikling av minimal slitasje i brusken, men fortsatt godt bevart høyde på brusken. På dette stadiet er det lite sannsynlig at du vil føle smerte eller ubehag.

1. Regelmessig trening

2. Vektreduksjon

3. Bruk av Glukosamin tabletter

4. Modifisering av livsstil.

Stadie 2 – Mild slitasje

Økt slitasje med begynnende reduksjon av bruskhøyde, økende symptomer med smerter, hevelse og spesielt når man går nedover bakken.

Vanligvis vil området rundt kneleddene føles stivt og ubehagelig, spesielt når du sitter i en lengre periode, etter å ha stått opp om morgenen eller etter en treningsøkt.

Behandling

Det er anbefalt å ta røntgen eller MR her for å bekrefte diagnosen og sette i gang med behandling.

I dette stadiet er det flere behandlinger som kan føre til dempning av symptomer og øke din livskvalitet. Venter man lenge med å sette i gang, vil symptomene øke med raskere forverring.

Behandlingen omfatter alle punktene i forrige stadiet. I tillegg kan det være aktuelt å starte med injeksjonsbehandling som Hyaluronsyre injeksjon eller Blodplaterikt Plasma - PRP.

Det er mye forskning på slike injeksjoner og det kommer stadig nye studier som bekrefter effekten av slike injeksjoner på artrose i kneleddet.

Artroseskole eller "Aktiv med Artrose" program har vist veldig gode resultater også

Trinn 3 – Moderat

Her er det åpenbar erosjon av bruskoverflaten med økende reduksjon i bruskkvaliteten og høyde. Økt stivhet og hevelse i tillegg og i noen ganger behov for smertestillende.

Med progresjonen av artrose i kneet, er det åpenbar leddbetennelse som forårsaker hyppige smerter når man går, løper, sitter på huk, strekker seg ut eller kneler. Sammen med leddstivhet etter å ha sittet lenge eller når du våkner om morgenen.

Behandling

Det kan være aktuelt med betennelsesdempende medisiner i dette stadie.

Det er sterkere indikasjon for bruk av injeksjonsbehandling som Hyaluronsyre injeksjon eller Blodplaterikt Plasma - PRP.

Dersom du har god bevegelighet og du får en god effekt av fysioterapi, betennelsesdempende medisiner og injeksjonsbehandling, er det fortsatt ikke aktuelt med kirurgi med kneprotese.

Stadie 4 – Betydelig slitasjegik

Brusklaget er betydelig svekket og kan forsvinne totalt fra leddet, noe som kan føre til sterke smerter, betydelig redusert bevegelighet, hvile- og nattesmerter. Vanlige smertestillende og betennelsesdempende medisiner gir ikke ønsket effekt lenger.

Behandling

Kneprotese kirurgi er et godt valg her. Denne type operasjon har gode resultater og vil hjelpe med å øke livskvaliteten.

Man skifter ut begge leddoverflatene med metall og en plastforing mellom.

Rehabiliteringen etter kneprotese er blitt mye raskere enn før.

Ønsker du en vurdering hos en legespesialist med kompetanse i behandling av artrose i kneleddet?

359 views0 comments