Hofteartrose

​Hva er hofteleddsartrose?

Hofteleddsartrose betyr slitasjeforandringer i hofteleddet. Hofteleddet består av hofteskålen og lårbeinets hoftekule. Både hofteskålen og hoftekulen er "kledd" med glatt brusk som sikrer at bevegelser foregår med minst mulig motstand. Artrose derimot, er en tilstand som ødelegger og bryter ned leddet.​Hofteleddsartrose skyldes slitasjeforandringer i hofteleddet. Hvert år settes det inn omtrent 9.000 hofteproteser i Norge.

Årsaker

• Alder

• Overvekt

• Tidligere brudd av hoftebenet

• Medfødte misdannelser i hoften

• Betennelse i hofteleddet

• Idrettsutøvere som konkurrerer i vektbærende idretter og løpere på elitenivå er disponert for hofteslitasje. Det samme gjelder yrker som krever langvarig ståing, løfting eller flytting av tunge gjenstander.

Symptomer

Det utvikles gradvis smerter i lysken og fortil og på siden av låret – smertene kan stråle ned mot kneet. Smerten er sterkest når man begynner å gå, og roer seg etter hvert ned når man har gått en kort stund, men blir verre igjen etter en tids gange. Deretter utvikles det smerter i hvile og om natten, og med belastning på bena øker plagene.

BEHANDLING AV HOFTEARTROSE

Forebyggende tiltak for å bremse videre utvikling av artrose er vektreduksjon, tilpasning på jobb, endring av aktiviteter, bruk av hjelpemidler som krykker, såler og skinner for å avlaste leddet

Smertestillende og betennelsesdempende tabletter:

Ibux, Voltaren, Vimovo, Brexidol (Forbigående effekt med en del bivirkninger ved langtidsforbruk)

Fysikalsk behandling:

Vitenskapelig dokumentert effekt ved å følge et program som for eksempel "Artroseskole" eller "Aktiv med Artrose"

Injeksjoner/Sprøyter:

Kortison, Hyaluronsyre, PRP, APS og stamcellebehandling

Kirurgi:

Det er noen ganger behov for småkirurgi som fjerning av fremmedlegemer, løse bein- og bruskbiter og påleiringer på leddranden.

Ved betydelig artrose, kan det være aktuelt med protesekirurgi.

Untitled design.png
hofte injeksjon.png

Dersom behandling med fysioterapeut ikke er tilstrekkelig, er det aktuelt med injeksjoner som:

• PRP-injeksjon.

• APS injeksjon

• Stamcelle injeksjon

• Kortison injeksjon

Kortison injeksjon brukes ved tegn til slimposebetennelse utenforleddet.

PRP-injeksjon inneholder konsentrerte blodplater som kroppen din bruker til å reparere det skadete vevet. Blodplatene har en betennelsesdempende og regenererings effekt på leddbrusken.

Kirurgi er aktuelt dersom symptomene ikke har blitt bedre etter 6-12 måneder med fysioterapi eller injeksjonsbehandling.

Etter operasjonen er det viktig med rehabilitering. Vår erfarne fysioterapeut har spesial kompetanse innen rehabilitering etter hoftekirurgi. Vi tilbyr et skreddersydd rehabiliteringsprogram som er utarbeidet av leger og fysioterapeuter.

Hofte protese.png