HÅND SENEBETENNELSE

Musesyke

HVA ER HÅND SENEBETENNELSE?

Hånd senebetennelse (musesyke) er en tilstand som oppstår etter gjentagende belastningsskader. Musesyke har ikke en konkret medisinsk definisjon, men mer et samlebegrep av symptomer.

Hånd leddbåndsskade.png
HÃ¥nd.png

• Smerter og hevelse i håndleddet

• Redusert bevegelse og grep

• Økt irritasjon

• Sårhet ved berøring

• Langvarig arbeid ved datamaskin.

• Muskulaturen spenner seg over en lengre periode

• Arbeid som medfører statisk belastning, for eks. relatert til sport eller repeterende, tunge løft

BEHANDLING AV HÅND SENEBETENNELSE

Fysioterapi

Vår dyktige fysioterapeut, Robert Dyvik, skreddersyr et spesialtilpasset program med tøyeøvelser. Hensikten med tøyeøvelsene er å lindre symptomene til musesyke.

HÃ¥nd fysioterapi.png
HÃ¥nd injeksjon.png

Dersom behandling med fysioterapeut ikke er tilstrekkelig, er det aktuelt med kortisoninjeksjon eller PRP-behandling.

Kortisoninjeksjonen blir sprøytet direkte i det smertefulle området rundt albuen. Injeksjonen vil gi en kortsiktig lindring. Vi anbefaler maksimalt 3 injeksjoner i samme område, med minst 6 måneders mellomrom mellom hver injeksjon.

PRP-injeksjon inneholder konsentrerte blodplater som kroppen din bruker til å reparere det skadete vevet. Blodplatene har en betennelsesdempende og stimulerende effekt på tennisalbue.

Kirurgi er aktuelt dersom symptomene ikke har blitt bedre etter 6-12 måneder med fysioterapi eller injeksjonsbehandling. Operasjonen handler om å fjerne skadet vev gjennom små snitt (kikkhullsteknikk). Dette vil fjerne betennelse og smertene på utsiden av albuen.

Etter operasjonen er det viktig med rehabilitering. Vår erfarne fysioterapeut har spesial kompetanse innen rehabilitering av tennisalbue. Vi tilbyr et skreddersydd rehabiliteringsprogram som er utarbeidet av vår albuekirurg, Dr. Hjortur Brynjolfsson og fysioterapeut Robert Dyvik.

Skulder kikkhull.png