FROSSEN SKULDER

Frozen Shoulder

FROSSEN SKULDER

Frossen skulder er en plagsom tilstand som forekommer av at leddkapselen rundt skulderleddet blir tykkere og stivere. Tilstanden har vanligvis 3 faser:

Frysefase: Varer fra 2 til 9 måneder (lengre for pasienter med diabetes). Du opplever ofte smerter ved hvile, aktivitet og om natten

Frossen fase: Varer opp til 12 måneder. Skulderen er stiv. Du opplever kun smerter ved ekstreme bevegelser av skulderen

Optiningsfase: Varer i 12 til 24 måneder. Alle bevegelser forbedres. Smerter oppleves sjeldent i denne fasen.

• Vansker med å strekke eller vri armen

• Betydelig stivhet

• Skader

• Enkelte tilstander som hindrer deg i å bevege armen, for eksempel et slag

• Operasjoner i eller rundt skulderen

BEHANDLING AV FROSSEN SKULDER

FYSIOTERAPI

Fysioterapi er ikke anbefalt i første fase av sykdomsforløpet. Fysikalsk belastning i første fase kan forlenge sykdomsforløpet og øke smertene. Fysioterapi er aktuell etter injeksjonsbehandling eller operasjon for frossen skulder.

Injeksjonsbehandling er mest effektiv i første fase (frysefase) av frossen skulder. Vi bruker kortisoninjeksjoner for å redusere smertene og hindre at skulderen stivner til. Effekten av kortisoninjeksjonen varer opp til 3 måneder.

kirurgi

Kirurgi er aktuelt for pasienter som ikke kan benytte seg av injeksjonsbehandling, eller er for langt ute i forløpet. Vi benytter oss skulderartroskopi (kikkhullsteknikk): Operasjonen utføres i narkose med kikkhullsteknikk, vanligvis med 2 små hull. ​ Under operasjonen åpner kirurgen opp leddkapselen rundt hele leddet som gjør at full bevegelse i leddet oppnås igjen. Selve operasjonen tar rundt 15 -20 minutter. ​ Hvilken behandling du trenger, avgjøres etter en grundig vurdering av vår erfarne skulderkirurg, Dr. Hjortur Brynjolfsson.

SPØRSMÅL OG SVAR OM FROSSEN SKULDER KIRURGI