KROKFINGER

Hva er en Krokfinger/Dupuytrens kontraktur ?

Dupuytrens kontraktur er en sykdom som påvirker bindevevet i håndflaten. Mellom huden og bøyesenene i hånden er det en bindevevshinne (palmarfascien).

I tilfelle av Dupuytrens sykdom, kan denne bindevevshinnen bli fortykket eller fibrosert. I begynnelsen av sykdommen kan det dannes knuter i håndflaten som kan føre til ubehag. Etter hvert kan det dannes strenger og mer fibrose, noe som gjør det vanskelig å strekke ut fingeren.

Til slutt kan disse strengene stramme fingeren så mye at det oppstår en permanent kontraktur hvor fingeren er bøyd. Sykdommen kan påvirke alle fingrene i hånden, men den oppstår vanligvis først i ringfingeren og deretter i lillefingeren.

• Følbare klumper i håndflaten som kan gi ubehag (tidlig fase). Fingrene kan fortsatt strekkes helt ut

• Det er vanligst at man ikke har smerter

• Sykdommen kan utvikle seg videre hos noen til at det dannes strenger som gjør det vanskelig å strekke ut fingrene.

• Finger blir bøyd helt inn mot håndflaten uten at man kan strekke den ut (sent stadium)

• Diabetes eller karsykdommer

• Alkoholisme eller røyking

• Kjønn (Oppstår hyppigere hos menn)

• Alder (Oppstår hyppigere hos eldre pasienter enn yngre)

• Nordeuropeisk eller skandinavisk avstamming

DIAGNOSE

• Stilles vanligvis ved typiske tegn ved undersøkelse av lege.

• Ved undersøkelse:

• Kan legen se/føle en fortykkelse i fascien.

• Positiv «table top» test.

• Røntgen- og ultralydundersøkelse kan være nødvendig hos noen pasienter for å utelukke andre grunner til krokfinger

BEHANDLING AV Dupuytrens kontraktur

IKKE-KIRGURISK BEHANDLING

• Hvis du ikke har noen funksjonelle plager i hånden kan man vente å se hvordan sykdommen utvikler seg. Hos noen kan sykdommen stagnere av seg selv uten at man trenger videre behandling