Femoro Acetabular Impingement (Hofteinneklemming - FAI)

Hva er femoroacetabular impingement?

femoroacetabulær impingement (FAI) er en vanlig årsak til smerter og funksjonshemming i hoften. Den er en mekanisk hoftelidelse. En tilstand hvor det er unormal kontakt mellom hoftekul(Femur) og hofteskål(Acetabulum).

Det skyldes en unormal beinvekst av hoftekul og hofteskål i ungdomsalder, eller i noen tilfeller en glidning av vekstsone grunnet en moderat skade i ungdomsalder.

Det fører til redusert bevegelighet og som følge mekanisk klem på bruskskjeden rundt leddet(Labruk) og utvikling av økende smerter.

Smertene er vanligvvis lokaliserte til enten hofteregion på baksiden(sete) eller i lysken med utstråling langs fremre in indre siden av låret mot knær.

Det er fire typer FAI: Cam impingement og Pincer impingement.

1. CAM impingement oppstår når hodet på lårbeinet ditt er større enn normalt

2. Pincer impingement oppstår når hofteskål er unormalt dypt.

3. CAM + Pincer impingement

4. Subspine impingement

Årsaker

• Genetikk .

• Det er ofte sett hos unge voksne som er aktive.

• Imidlertid kan alle utvikle femoroacetabulær impingement med alderen.

Symptomene på Fai inkluderer:

• Smerter i lysken, seteregion eller nedover låret når du beveger hofteleddet spesielt å bøy hofte med å dra kneet mot overkroppen.

• Smerter under trening eller sport.

• Smerter som blir verre når du sitter lenge

• Smerte når du prøver å legge press på bena mens du sitter ned (f.eks. når du kjører bil)

Behandling av femoroacetabular impingement

Hvordan finne ut om du har femoroacetabular impingement - FAI?

Diagnosen Femoroacetabular Impingement innebærer vanligvis en røntgenundersøkelse etterfulgt av ultralydundersøkelse av hofteleddene dine.

Diagnosen er basert på å se en uregelmessighet rundt acetabulum der den møter lårbenshodet.

Det er nødvendig at bildene er bestilt av en spesialist i ortopedisk kirurgi for å be om spesielle projeksjoner ved røntgen bildetaking.

Forebyggende tiltak for å bremse videre utvikling av smerter og inneklemming som vektreduksjon, tilpasning på jobb, og endring av aktiviteter

1. Smertestillende og betennelsesdempende tabletter som Ibux, Voltaren, Vimovo, Brexidol (Forbigående effekt med en del bivirkninger ved langtidsforbruk)

2. Fysikalsk behandling: for å redusere smerte og forbedre bevegelighet.

3. Injeksjoner/Sprøyter: Kortison, PRP, APS og stamcellebehandling

4. Kirurgi

Dersom behandling med fysioterapeut ikke er tilstrekkelig, er det aktuelt med injeksjoner som:

Hoftespesialisten på Vestland Klinikken tilbyr alle typer hofteinjeksjoner.