SKULDER INNEKLEMMING

SHOULDER IMPINGEMENT

SKULDER IMPINGEMENT

Smerter under skuldertaket (benet over skulderleddet) er den vanligste problemstillingen i skulderen. En rekke årsaker kan gi ganske like plager som tidligere var kalt impingement, eller inneklemming på norsk.

• Smerter når du løfter skulderen over skulderhøyde

• Vondt å ligge på skulderen om natten

• Feil bevegelse av skulderbladet over lang tid

• Kalk i skulderledd sener

• Inflammasjon/betennelse i slimposen over skuldersenen

• Skade på skuldersener

• Påleiring av bein under skuldertaket som gnisser mot senene

BEHANDLING AV SKULDER IMPINGEMENT

FYSIOTERAPI

Fysioterapi er aktuelt for å opprettholde bevegelse og styrke i skulderen, og for å unngå ytterligere smerter. Vår fysioterapeut har spesialkompetanse innen behandling av skulderinneklemming. Han vil skreddersy et individuelt tilpasset program med øvelser vi anbefaler deg å utføre hver dag.

Vi bruker kortisoninjeksjoner for å redusere smertene og øke bevegeligheten i skulderen din. Effekten av kortisoninjeksjonen varer opp til 4 måneder. Vi anbefaler kun injeksjoner dersom øvelsene alene ikke hjelper.

Operasjon på skulder impingement er aktuelt dersom behandling med fysioterapi og injeksjoner ikke er tilstrekkelig. I enkelte tilfeller er operasjon som første behandling før pasienten begynner med fysioterapibehandling.

Operasjonen utføres i narkose med kikkhullsteknikk, vanligvis 3 små hull. Andre problemer i skulderen din kan også repareres samtidig, inkludert betennelse i biceps-senen og skader i rotatormansjetten.

Operasjonen utføres av vår erfarne skulderkirurg, Dr. Hjortur Brynjolfsson.

SPØRSMÅL OG SVAR OM SKULDER IMPINGEMENT