KORSBÅNDSKADE

Skade på korsbåndet er en relativ vanlig kneskade særlig blant idrettsutøvere, oftest i idrett som involverer vridninger. Funksjonen til korsbåndet er å stabilisere lårbenet (femur) og leggbenet (tibia)

• Intense smerter

• Akutt hevelse

• Smell i kneet i form av lyd når skaden oppstår

• Ustabilt kne

• Rotasjon i benet (oppstår som oftest ved idrett)

• Akutt overstrekk

• Unaturlig landing på benet

• Direkte slag mot kneet

BEHANDLING AV KORSBÅNDSKADE

FYSIOTERAPI

Fysioterapi er aktuelt for å opprettholde bevegelse og styrke i hoften, og for å unngå ytterligere smerter. Vår fysioterapeut har spesialkompetanse innen behandling av kne bruskskade. Han vil skreddersy et individuelt tilpasset program med øvelser vi anbefaler deg å utføre hver dag.

Dersom behandling med fysioterapeut ikke er tilstrekkelig, er det aktuelt med injeksjon som PRP-injeksjon.

PRP-injeksjon inneholder konsentrerte blodplater som kroppen din bruker til å reparere det skadete vevet. Blodplatene har en betennelsesdempende og regenererings effekt på leddbrusken.

Kirurgi er aktuelt dersom symptomene ikke har blitt bedre etter 6-12 måneder med fysioterapi eller injeksjonsbehandling. Operasjonen handler om å fjerne skadet vev gjennom små snitt (kikkhullsteknikk). Dette vil fjerne betennelse og smertene på utsiden av albuen.

Etter operasjonen er det viktig med rehabilitering. Vår erfarne fysioterapeut har spesial kompetanse innen rehabilitering av tennisalbue. Vi tilbyr et skreddersydd rehabiliteringsprogram som er utarbeidet av vår kne- og artrosespesialist, Dr. Ove Austgulen.

SPØRSMÅL OG SVAR OM KORSBÅNDSSKADE