karpaltunnelsyndrom

(Carpal Tunnel Syndrome)

HVA ER KARPALTUNNELSYNDROM?

Karpaltunnelen er en smal passasje mellom håndrotsbeina og et ligament. Komprimering av nerven (Medianus nerven) i denne kanalen forårsaker nummenhet, svakhet og smerter, i områder som er forsynt av denne nerven. Det vil si tommelen, pekefinger, langfinger og deler av ringfinger. Dette kalles karpaltunnelsyndrom

Karpaltunnelsyndom.png
HÃ¥nd.png

• Smerte, prikking, nummenhet og/eller tap av følelse som tilsvarer områder som forsynes av nerven

• Symptomene forverres ofte om natten, da man bøyer håndleddet mens man sover.

• Muskellammelse og tap av muskelmasse i tommelen

• Tap av følelse i fingertuppene kan gjøre det vanskelig å håndtere små gjenstander.

• Kraften når tommelen presses mot lillefingeren svekkes

• Svakhet når du bøyer tommelen, pekefinger og langfinger

• Gjentatte håndbevegelser over tid: Kan irritere senene i karpaltunnelen som forårsaker hevelse og press på nerven.

• Posisjon av hånd og håndledd: Aktiviteter som involverer ekstrem bøying og strekk på fingre/håndledd over tid kan øke presset på nerven

• Graviditet: hormonelle forandringer i graviditeten kan forårsake hevelse i tunnelen som øker trykk på nerven.

• Kjønn (rammer oftere kvinner enn menn)

• Alder (rammer oftere eldre enn yngre pasienter)

• Arvelighet: Karpaltunnelen kan være naturlig trangere hos noen og disse anatomiske variasjonene kan redusere plassen for nerven. Disse variasjonene kan være arvelige.

• Andre helsetilstander som gir økt risiko:

• Rheumatoid artritt

• Stoffskifte sykdommer

Hånd leddbåndsskade.png

BEHANDLING AV KARPALTUNNELSYNDROM

SPLINTING

Vanligvis prøves denne behandlingen for pasienter med milde til moderate plager. Splinting om natten er det vanligste, men man kan også bruke splinter om dagen. Rasjonalen bak splint behandlingen er å unngå bevegelser i hånd/håndledd som forverrer lidelsen.

Fingerskinne.png
HÃ¥nd injeksjon.png

betennelsesdempende medikamenter

Kortikosteroid injeksjoner i karpaltunnelen kan gi symptom lindring i 3-12 mnd for pasienter i en tidlig fase av sykdommen. Betennelsesdempende tabletter (f.eks ibuprofen,voltaren) kan også hjelpe.

Dekompresjon av karpaltunnelen kan gjøres under narkose eller med lokal bedøvelse (med eller uten sedasjon) under sterile forhold i en operasjonssal. På Vestland Klinikken gjør vi rutinemessig dette inngrepet med lokalbedøvelse.

Vi opererer med blodtomhet slik at vi får et tørt og oversiktlig operasjonsfelt uten blodtap. For å oppnå blodtomhet bruker vi et stramt elastisk bånd på underarmen eller en torniquet på overarmen. Målet med operasjonen er å løsne ligamentet i taket på karpaltunnellen for å fjerne trykk på nerven. For å gjøre dette lager vi et lite snitt (2-3cm) i en håndfure i håndflaten over karpaltunnelen. Man identifiserer ligamentet og deler det langs hele karpaltunnelen for å dekomprimerer tunnelen. Deretter lukker man huden med suturer.

Du er kandidat for kirurgi dersom du har følgende:

• Langvarige plager eller alvorlige symptomer(f.eks kraftsvikt, nedsatt håndfunksjon, muskelsvinn)

• Mislykket konservativ behandling (for å unngå operasjon).

• Har ikke kontraindikasjoner for kirurgi som svekket allmenntilstand eller alvorlige sykdommer.

Rehabilitering etter Karpaltunnel release kirurgi:

• Du må forvente litt smerter, hevelse og stivhet i håndleddet den første uken. Nattesmertene forbedres vanligvis i den første uken etter inngrepet. Du kan bevege fingre og håndledd fritt etter inngrepet.

• Du bør holde håndleddet hevet over hjertenivå de første 24 timene etter inngrepet for å unngå hevelse.

• Du drar hjem med en kompresjonsbandasje på håndleddet som du selv kan fjerne dagen etter.

• Ingen behov for gips eller skinne. Ingen behov for fysikalsk behandling, uten at du får beskjed av kirurg at du trenger det.

• Kontrolltime hos kirurgen 2 uker etter operasjon for å undersøke såret, eventuelt fjerne suturer. Dersom du ikke bor i Bergen, skal du ha en sårkontroll hos din fastlege eller legevakt etter avtale med Dr. Vindenes.

• Unngå belastning av håndleddet i 6 uker etter operasjonen, Du skal i denne perioden ikke løfte noe som er tyngre enn en kaffekopp

• Arrmasasje:

• Kan startes 3 uker etter inngrepet hvis såret har tilhelet på sårkontrollen. Du vil bli instruert av kirurg om hvordan dette gjøres på sårkontrollen

• Du kan kjøre bil etter inngrepet så lenge du ikke tar smertestillende tabletter som forhindrer deg i dette. Det kan være smertefullt å gripe rattet rett etter operasjonen, er du usikker er det lurt å ordne alternativ transport.

• Det er vanlig og forventet at det kan ta opp til flere mnd. før en merker forbedring av nummenhet og kraft i fingre.

• I alvorlige tilfeller er det ikke sikkert alle symptomer forsvinner pga av permanent skade på nerven

Mulige komplikasjoner etter Karpaltunnel release kirurgi:

• Infeksjon eller sårproblem

• Manglende eller forsinket tilheling

• Tilbakefall av problemstilling

• Nerveskade

• Kronisk regional smertesyndrom

Sannsynligheten for å få slike komplikasjoner er lav, men om slike komplikasjoner oppstår vil vi ta hånd om problemet og hjelpe deg på best mulig måte.