KARPALTUNNELSYNDROM

HVA ER KARPALTUNNELSYNDROM?

Karpaltunnelen er en smal passasje mellom håndrotsbeina og et ligament. Komprimering av nerven (Medianus nerven) i denne kanalen forårsaker nummenhet, svakhet og smerter, i områder som er forsynt av denne nerven. Det vil si tommelen, pekefinger, langfinger og deler av ringfinger. Dette kalles karpaltunnelsyndrom

• Smerte, prikking, nummenhet og/eller tap av følelse som tilsvarer områder som forsynes av nerven

• Symptomene forverres ofte om natten, da man bøyer håndleddet mens man sover.

• Muskellammelse og tap av muskelmasse i tommelen

• Tap av følelse i fingertuppene kan gjøre det vanskelig å håndtere små gjenstander.

• Kraften når tommelen presses mot lillefingeren svekkes

• Svakhet når du bøyer tommelen, pekefinger og langfinger

• Gjentatte håndbevegelser over tid: Kan irritere senene i karpaltunnelen som forårsaker hevelse og press på nerven.

• Posisjon av hånd og håndledd: Aktiviteter som involverer ekstrem bøying og strekk på fingre/håndledd over tid kan øke presset på nerven

• Graviditet: hormonelle forandringer i graviditeten kan forårsake hevelse i tunnelen som øker trykk på nerven.

• Kjønn (rammer oftere kvinner enn menn)

• Alder (rammer oftere eldre enn yngre pasienter)

• Arvelighet: Karpaltunnelen kan være naturlig trangere hos noen og disse anatomiske variasjonene kan redusere plassen for nerven. Disse variasjonene kan være arvelige.

• Andre helsetilstander som gir økt risiko:

• Rheumatoid artritt

• Stoffskifte sykdommer

BEHANDLING AV KARPALTUNNELSYNDROM

SPLINTING

Vanligvis prøves denne behandlingen for pasienter med milde til moderate plager. Splinting om natten er det vanligste, men man kan også bruke splinter om dagen. Rasjonalen bak splint behandlingen er å unngå bevegelser i hånd/håndledd som forverrer lidelsen.