Skulderartrose

SLITASJEGIKT I skulderledd

SKULDERARTROSE

Artrose (slitasjegikt) i skulder er en leddsykdom hvor leddbrusken taper sin egenskap til å fornye seg. Uten denne beskyttende bruskflaten vil bevegelse i leddet være vanskelig og smertefullt. Samtidig kan det være en del inflammasjon i leddet som i seg selv kan gi smerter.

Symptomer på skulderartrose avhenger av om du har artrose i kragebeinsleddet eller skulderleddet.

Symptomer på artrose i kragebeinsleddet er:

• Vansker med å arbeide over skulderhøyde

• Smerter når man ligger på skulderen

• «Tannpine-aktige» smerter foran og øverst på skulderen

• Liten forhøyning på skulderen der leddkapselen og beinnabber rundt leddet har vokst

Symptomer på artrose i skulderleddet er:

• Smerter ved bevegelse i skulderleddet

• Nattesmerter og av og til hvilesmerter også

• Tap av bevegelsesevne i skulderen

BEHANDLING AV SKULDERARTROSE

Fysioterapi

Fysioterapi for artrose i skulderen utføres med bevegelighets- og styrketrening kan ha effekt på muskulatur og leddbånd i den kroniske fasen. Det er ingen dokumentert langsiktig virkning på behandling med fysioterapi, men dersom det er behov for å sette inn en skulderprotese vil fysioterapi hjelpe med å lette overgangen til rehabilitering. Dersom dette er aktuelt for deg vil vår erfarne fysioterapeut skreddersy et individuelt tilpasset program i samråd med legen

injeksjonsbehandling av skulderartrose:

Vi tilbyr 2 typer injeksjonsbehandling mot skulderartrose:

1. P-R-P (Blodplaterikt plasma) behandling: Vi har god erfaring med P-R-P behandling for artrose. Dersom du har mild til moderat artrose, får man god effekt og smertelindring med P-R-P behandling. Uttalt artrose er det bedre resultater med fysioterapi eller kirurgi. Forventet effekt av PRP er 4-8 uker etter injeksjon.

2. Hyaluronsyre injeksjon: Hyaluronsyre er et naturlig smøremiddel i menneskekroppen. Injeksjonen hjelper med å forbedre leddfunksjonen og øke støtdempingen i leddene.

kirurgi

Dersom injeksjonsbehandling ikke er tilstrekkelig, kan det være aktuelt med operasjon for slitasjegikt i skulderen. Valg av operasjonsteknikk tilpasses hver enkelt pasient.

1. Operasjon med kikkhullsteknikk utføres ved artrose i kragebeinsleddet og er hyppig brukt. Kikkhullsteknikk er ikke nyttig dersom du har artrose i selve skulderleddet

2. Protese er en god behandling for langt utviklet artrose i skulderleddet. Hovedmålet med protesen er smertelindring og at pasienten kan bruke skulderen i sine daglige gjøremål. Vi tilbyr dessverre ikke proteseoperasjoner på Vestland Klinikken. Disse operasjonene er tilbudt av det offentlige.