SLIMPOSEBETENNELSE I ALBUE

Slimposebetennelse (olecranon bursitt) er en betennelse i en slimpose på utsiden/baksiden av albuen. Raskt etter betennelsen oppstår hevelse som gir trykk og sprengfølelse.

• Nedsatt styrke og bevegelighet

• Verkende smerter ved berøring

• Hevelse

• Rødhet

• Hevelse (støt, slag)

• Vedvarende irritasjon

• Bakterieinfeksjon

• Kronisk overbelastning

BEHANDLING AV SLIMPOSEBETENNELSE I ALBUE

FYSIOTERAPI

Behandling med fysioterapi fokuserer på å avlaste albuen. Vår dyktige fysioterapeut, Robert Dyvik, vil skreddersy et program med øvelser som kan bedre funksjonen din i albuen. Dersom det er behov vil han også smøre en antiinflammatorisk gel på albuen.

Vi anbefaler kortisoninjeksjonen som sprøytes direkte inn på det smertefulle området i albuen. Injeksjonen er smertestillende og betennelsesdempende.

Ved gjentatte betennelser eller bakterieinfeksjon er det aktuelt med kirurgisk fjerning av slimposen.

Operasjonen foregår med lokalbedøvelse, og utføres av vår dyktige skulder- og albuekirurg, Dr. Hjortur Brynjolfsson.

SPØRSMÅL OG SVAR OM SLIMPOSEBETENNELSE I ALBUE

Hvordan stilles diagnosen?

Gjennomgang av dine plager med grundig undersøkelse Helhetlig vurdering av problemstillingen og supplere med røntgen-, ultralyd- eller MR-undersøkelser. Du vil bli spurt om din jobb, aktivitetsnivå og om du har vært hos andre behandlere eller spesialister tidligere Det er dine plager og svikt av andre behandlinger som bestemmer om du trenger kirurgi eller ikke.

Er jeg kandidat for kirurgi?

Ja, hvis du har følgende:

• Langvarige plager.

• Mislykket konservativ behandling over 6-12 måneder.

• Har ikke kontraindikasjoner for kirurgi som svekket allmenntilstand eller alvorlige sykdommer.

• Du er innstilt på å gå gjennom vårt spesialtilpasset rehabiliteringsopplegg.

Vår teknikk

De fleste albueoperasjoner utføres med artroskopisk (kikkhullsteknikk). Dvs at vi bruker kun små hull på 2-3mm for å dra gjennom vårt utstyr. Operasjonen varer vanligvis ca. 1 time Under operasjonen vil man fjerne betent vev, trange forhold i leddet og sy og feste eventuelt skadete sener. Alle kan reise hjem den samme dagen ca. 1-2 timer etter operasjonen. Du vil få lokal bedøvelse og en resept på smertestillende før du reiser.

Hva skjer på operasjonsdagen?

Du møter opp på Vestland Klinikken ca. 1 time før oppstart av operasjonen. Du vil snakke med kirurgen, anestesilegen og sykepleieren. Det blir lagt inn venflon i armen din. Du vil gå selv til operasjonsstue. Våre operasjonsstuer er topp moderne og fullt utstyrt. Det er en rolig LED-belysning på taket som hjelper med å roe deg ned før operasjonen.

Etter operasjon:

Du vil bli kjørt ut av stuen og til oppvåkningen.

Du skal være på oppvåkningen i ca. 1-2 timer. Når du er helt våken, har ingen smerter, og har snakket med kirurgen, kan du reise hjem.

Jeg er interessert i kirurgi, hva gjør jeg?

Ta kontakt med oss for en uforpliktende konsultasjon. Du når oss på følgende måter: -Ringe til oss på tlf. nr. 48102000 -Sende oss kontaktskjema -Bestille time online Det er viktig å ha en helhetlig vurdering, en samtale med kirurgen om operasjonen, resultater, komplikasjoner og forventninger før du blir meldt til kirurgi. Dersom du ikke bor i Bergen, kan du bestille en videokonsultasjon.

Rehabilitering etter albueoperasjon

Du vil få med deg en kopi av operasjonsbeskrivelse og rehabiliteringsopplegg. Det er meget viktig at du følger vårt rehabiliteringsopplegg for å oppnå gode resultater. Vår fysioterapeut har god kompetanse i rehabilitering etter kirurgi. Du vil komme til kontroll ca. 1-2 uker etter operasjon for å sjekke såret, skifte bandasje og lage en individuelt tilpasset plan videre.

Komplikasjoner etter albuekirurgi Vanlige komplikasjoner kan være:
  • Infeksjon

• Sårproblem

• Manglende eller forsinket tilheling

• Blodpropp

• Stivhet

• Tilbakefall av problemstilling

• Nerveskade

• Kronisk Regional Smertesyndrom

Sannsynligheten for å få slike komplikasjoner er lav, men om slike komplikasjoner oppstår vil Vestland Klinikken ta hånd om problemet og hjelpe deg på best mulig måte. Vi er opptatt av at alle våre pasienter er 100% friske og fornøyde etter behandling hos oss.

Dr. Hjortur Brynolfsson

Spesialist i ortopedisk kirurgi