IDRETTSBROKK

GILMORE`S GROIN

HVA ER IDRETTSBROKK (GILMORE´S GROIN)?

Idrettsbrokk (Gilmore´s Groin) er en smertefull tilstand som skyldes skade på vevet. Tilstanden forekommer som oftest hos idrettsutøvere grunnet plutselige vridninger i høy fart.

• Smerter i lyskeområdet

• Nedsatt bevegelighet

• Overbelastning av muskler

• Gjentatte bevegelser

BEHANDLING AV IDRETTSBROKK

FYSIOTERAPI

Fysioterapi er aktuelt for å opprettholde bevegelse og styrke i lysken, og for å unngå ytterligere smerter. Vår fysioterapeut har spesialkompetanse innen behandling av idrettsbrokk. Han vil skreddersy et individuelt tilpasset program med øvelser vi anbefaler deg å utføre hver dag.

Dersom behandling med fysioterapeut ikke er tilstrekkelig, er det aktuelt med kortisoninjeksjon.

Kortisoninjeksjon har en kraftig betennelsesreduserende effekt. Særlig dersom det er mye hevelse og væske i leddet. Effekten varer fra noen uker til maks 4 måneder. Effekten reduseres om du tar flere kortisoninjeksjoner. Vi anbefaler kun kortisoninjeksjoner ved hissige betennelsestilstander.

Kirurgi er aktuelt dersom symptomene ikke har blitt bedre etter 6-12 måneder med fysioterapi eller injeksjonsbehandling. Operasjonen handler om å fjerne skadet vev gjennom små snitt (kikkhullsteknikk). Dette vil fjerne betennelse og smertene på utsiden av albuen.

Etter operasjonen er det viktig med rehabilitering. Vår erfarne fysioterapeut har spesial kompetanse innen rehabilitering av tennisalbue. Vi tilbyr et skreddersydd rehabiliteringsprogram som er utarbeidet av vår albuekirurg, Dr. ....

SPØRSMÅL OG SVAR OM IDRETTSBROKK