MENISKSKADE

MENISKRUPTUR

MENISKSKADE

Meniskskade er en av de vanligste kneskadene, og varierer stort i alvorlighetsgrad. Menisken fungerer som en støtdemper i kneet, og menneske har to menisker, en på innsiden og en på utsiden av kneet.

• Smerte

• Hevelse

• Nedsatt bevegelse

• Låsning

• Slitasje i kneet over tid

• Vridning

• Alder

BEHANDLING AV MENISKSKADE

FYSIOTERAPI

Fysioterapi er aktuelt for å opprettholde bevegelse og styrke i kneet, og for å unngå ytterligere smerter. Vår fysioterapeut har spesialkompetanse innen behandling av meniskskade. Han vil skreddersy et individuelt tilpasset program med øvelser vi anbefaler deg å utføre hver dag.

Vi tilbyr 2 typer injeksjonsbehandlinger mot meniskskade:

1. P-R-P (Blodplaterikt plasma) behandling: Vi har god erfaring med PRP behandling for artrose. Dersom du har mild til moderat artrose, får man god effekt og smertelindring med PRP behandling. Uttalt artrose er det bedre resultater med fysioterapi eller kirurgi. Forventet effekt av PRP er 4-8 uker etter injeksjon.

2. Hyaluronsyre injeksjon: Hyaluronsyre er et naturlig smøremiddel i menneskekroppen. Injeksjonen hjelper med å forbedre leddfunksjonen og øke støtdempingen i leddene.

Kikkhullsteknikk er anbefalt i noen tilfeller ved fjerning av løse bruskbiter eller spisse beinkanter.

Osteotomi er aktuelt dersom vi ønsker å rette opp skjevhet i leddet slik at belastningsaksen flyttes over til en friskere del av leddet.

Protese (kunstig ledd) innebærer at men fjerner en del av leddflatene som er utslitt, og erstatter disse med belegg av slitasjeresistent plast og metall.

Avstivning (artrodese) er aktuelt i spesielle tilfeller hvor det ikke er mulig med en proteseoperasjon. Da vil hele leddet avstives.

Hvilken teknikk vi anbefaler avgjøres etter en grundig undersøkelse hos vår dyktige albuekirurg, Dr. Hjortur Brynjolfsson.

SPØRSMÅL OG SVAR OM MENISKSKADE